Kippenvel

Home / Blog / Kippenvel

Onze kleutergroep werd bezocht door een kleuterjuf die nu in het reguliere onderwijs werkzaam is laat je verrassen door haar mooie woorden ……

 

2017, 50 jaar zijn en in hart en ziel kleuterleidster…………waar kun je dan met al je liefde voor en kennis over kleuters terecht?? Kun je die kwijt in een basisschool anno 2017? Kun je die kwijt in een groep van 30 kleuters?

Ik hoorde van Kindcentrum Doen. Zij startten in september 2017 een kleutergroepje voor maximaal 10 kleuters van 4 jaar. Worden de kleuters 5 dan zijn ze leerplichtig en moeten ze naar een basisschool. Ik voel hier liefde voor het kind. Wat hebben kinderen van deze leeftijd nodig en wat bieden wij ze tegenwoordig?

Wat wij ze als maatschappij bieden? Grote groepen, 1 juf, veel verbaal kennis overdragen i.p.v. zelf ontdekkend leren door spelervaring, veel stilzitten, veel moeten en vooral: veel moeten presteren. Alsof het allemaal computertjes zijn die zonder hardware software opleveren.

Ik werd ontvangen in een grote ruimte waarin een paar peuters speelden en waar een paar leidsters aanwezig waren. Het was er rustig. Ik zette mijn schoenen bij al de kinderschoenen die er al stonden en werd naar de kleutergroep gebracht. In een kleinere ruimte zaten 5 kleuters aan een ronde tafel fruit te eten. Er hing een gemoedelijke sfeer. Er hingen wat werkjes aan de muur, de ruimte werd door een open kast in tweeen gedeeld waardoor je speelhoekjes creeerde. De leidster hielp de kinderen met het eten en vervolgens deelde ze voor ieder een eigen werkje uit. De kleuters konden zelf kiezen wat ze wilden gaan doen. Daarna werd er heerlijk gespeeld. 1 Meisje speelde enthousiast met een poppenhuis, 1 jongentje zette een puzzel van bloemen 3-dimensionaal in elkaar, een ander mocht letters natekenen in het zand maar deed dat niet, hij liet eindeloos het zand tussen zijn vingers doorglijden, sensopatisch spel, er speelde 1 met een grote bak mais, kopjes vullen met een lepel, leeggooien en herhalen. De mais hadden ze vorige week meegekregen van een boer toen ze gezien hadden hoe de mais van het land afgehaald werd. Toen ik vroeg wat ze hierna zouden gaan doen zei de leidster: “er rijdt een grasmaaimachine buiten. Ik denk dat we die van dichtbij gaan bekijken”.

Deze stimulerende omgeving gun ik iedere kleuter in mijn enorme klas. Het was zo gaaf!! Dit is het tempo en de aandacht die een kleuter ruim de gelegenheid biedt zich te ontwikkelen. Kinderen van deze leeftijd leren niet in vakgebieden, ze ontwikkelen zich vanuit hun spel en dat doen ze de hele dag door. In onze overvolle groepen voelen kinderen zich niet gezien, worden er allerlei leergebieden aangeboden zonder tijd te hebben eerst een veilige ondergrond te creëren zodat wat ze leren niet beklijfd. We klagen over de toename van dyslectie maar wanneer we te vroeg starten met het leesonderwijs en de ondergrond niet stevig gelegd is ligt dyslectie om de hoek te wachten. Dat is logisch.

30 Jaar geleden kozen we voor basisonderwijs groep 1t/8. Maar we vergaten de kleuter. De kleuter is niet met de invoering van het basisonderwijs veranderd in een basisschoolleerling!! Basisschoolleerlingen leren vanuit vanuit leergebieden, kleuters leren met hun hele lijf en alles tegelijk. De kleuter is de dupe van de basisschool.

Wat kindcentrum Doen met kleuters doet is kijken naar kinderen en hen geven wat ze nodig hebben. Wat de basisschool doet is een kant en klaar pakket aanbieden en ieder kind dat daarbuiten valt een sticker van “probleem” opplakken. Kleuterjuffen die binnen de basisschool proberen iedere kleuter te geven wat ze nodig hebben vragen van zichzelf het onmogelijke.

Onze site gebruikt Technische cookies om de site te laten werken, klik op OK om te accepteren. .

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten