Ping

Home / Blog / Ping

Theater bij Doen!

Vanuit een korte performance interactief aan de slag te gaan met de kinderen en samen vanuit de zintuigen en het lichaam op ontdekkingsreis gaan.

 

Tijdens één van de performance momenten starten de kinderen met een warming up! Iemand klapt in zijn handen richting een buurman of buurvrouw, deze klapt op zijn beurt ook richting een buurman of buurvrouw, en zo ontstaat er een over en weer geklap. Daarna komt er een geluid bij tijdens de klap, ‘ ping ‘(doorgeven, beweging is gooi beweging). Vervolgens kunnen ze kiezen, of ze “pingen” hem door naar een volgende buur, of ze ‘ poingen ‘hem terug, ‘ poing ‘ (terug geven, stopbeweging maken met je handen) zeggend en tegelijkertijd met de handen een beweging maken alsof je een bal terug gooit in de lucht richting de ander. Zo ontstaat er een over en weer van geven en nemen. Sommige kinderen blijven bij een ‘ping’, andere juist bij ‘ poing  ‘. Mooi om te zien hoe ieder zijn  eigen weg kiest in het samenspel!

Hierna, nog steeds in de kring komt er een beweging in het spel. Iemand doet iets voor, de anderen doen het na. Iedereen is een keer aan de beurt. Daarbij komt dat ze hun naam zeggen, en tegelijkertijd hun eigen bedachte beweging. Ook dit doet de hele groep na. In het begin merk ik dat de kinderen het best lastig vinden om iets origineels te bedenken qua beweging, maar eenmaal in beweging zie je de verandering binnen de bewegingen. De intentie van de opdracht door middel van  een laagdrempelige activiteit je hoofd leeg te maken en jezelf open te stellen. Mooi!

Tijdens de vorige performance hadden twee meiden ( 10 & 11 jaar) aangegeven iets te willen bedenken voor deze les. Ze hadden bedacht dat van hen 1 iemand de opzichter van een dierentuin is, de ander een bezoeker, en de overige in de groep de dieren zijn. De opzichter liet horen bij welke dieren ze waren, en de “dieren” pasten hun rol steeds aan. Zo waren er eerst tropische slangen, al kronkelend over de grond tussen de hekken van hun kooi, gemaakt door lange papieren rollen. Vervolgens waren er de tropische koeien, waarbij ze al loeiend rondbanjerden. Als laatste waren er kikkers te zien, giftige wel te verstaan! Bezoeker en opzichter waren niet veilig meer, want de kikkers ontsnapten en gingen op jacht naar hen, als hun prooi. Vlug stappen bezoeker en opzichter dan zelf in de kooi, met de hoop daar veilig te zijn. Maar helaas, de kikkers komen snel terug, alsof ze hen roken! Dan stappen opzichter en bezoeker snel naar buiten, en sluiten de kooi goed af. Daarmee is het dientuin-avontuur afgelopen, een verhaal waarbij 2 kinderen een verhaal bedacht hadden, en de anderen in de groep er zo in meespeelden. Super om die samenwerking te zien!

Als afsluiting Pizza: in een cirkel gaat 1 van de kinderen op haar buik op de grond liggen, zij is het pizzadeeg. De andere kinderen gaan er in een kring omheen zitten. Het “pizzadeeg” mag zeggen wat ze graag erop wil, en vervolgens gaan de overige kinderen de pizza beleggen waarbij ieder onderdeel een andere manier van aanbrengen heeft. Bij salami bijvoorbeeld geeft iedereen zachte tikjes met de platte hand, paprika is een kort streepje zetten, en kaas komt met kriebelende vingers. Als laatste gaat de “pizza” , kinderen al vegend over het hele lichaam, de oven in. Iedereen komt een keer aan de beurt, en ze genieten er duidelijk van! Een fijne afsluiting van vandaag!  

Voor ons is het zo gaaf om te zien hoe kinderen zich stapje voor stapje steeds meer laten zien, hulp vragen, samen werken en bovenal genieten! Spelend leren!

Onze site gebruikt Technische cookies om de site te laten werken, door verder te navigeren accepteert u cookies. .

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten